SEO Copywriting anno 2020 | Tips voor een goede SEO tekst

SEO Copywriting anno 2020 is heel anders dan een paar jaar geleden. We schrijven niet alleen meer om te ranken in Google, maar ook voor de bezoekers. Want als de bezoeker op zoek is naar informatie over een bepaald onderwerp, is het belangrijk dat hij of zij die informatie ook krijgt. Tegenwoordig is simpelweg wat keywords in een tekst zetten niet meer de manier om bovenaan in Google te komen. Dat heeft een reden: Google heeft de algoritmes de afgelopen jaren flink aangepast. Daardoor moet de content nu ook relevant zijn voor de bezoeker.

Wat is SEO Copywriting?

SEO Copywriting doet vermoeden dat we alleen schrijven voor Google. Toch is dit niet helemaal waar: we schrijven met als doel hoger te komen in Google, maar tegelijkertijd moet ook de bezoeker voorzien worden in zijn behoefte aan informatie. Het is dus de bedoeling om traffic te genereren, hoog in Google te komen, de lezer te boeien en deze aan te sporen actie te ondernemen. Dat kan door verschillende manieren te gebruiken. Kijk bijvoorbeeld naar de zoekwoorden, bepaal een content format en gebruik een originele invalshoek. Dit noemen we ook wel de content angle.

“SEO Copywriting is meer dan simpelweg een paar keywords toevoegen, de content dient relevant voor de bezoeker te zijn”

Zoekwoorden bekijken

Bekijk ten eerste de zoekwoorden voor de blog die we gaan maken. Niet alle zoekwoorden zijn meteen interessant voor goede SEO Copywriting. Neem als voorbeeld het onderwerp ‘sportschoenen.’ Dat lijkt een interessant keyword waar veel op gezocht wordt. Maar wanneer we verder kijken, blijkt dit toch geen goede keuze te zijn.

Want mensen die op ‘sportschoenen’ zoeken, hebben de intentie om sportschoenen te kopen. Ze hebben niet de intentie om te leren hoe een sportschoen gemaakt wordt of wat de geschiedenis van de sportschoen is. Dit noemen we de zogenaamde zoekintentie. Het is zinloos om alsnog een blog te schrijven over sportschoenen in het algemeen. Google maakt namelijk onderscheid tussen de ‘koopmodus’ en de ‘leermodus’. Het is dus belangrijk om de juiste content voor het juiste zoekwoord te schrijven.

TIP: bekijk de autosuggestie van Google:

SEO Copywriting

Content type format bepalen

Zoals uit het voorbeeld hierboven al valt op te merken, doet het ertoe waarover de schrijver schrijft. Kijk bijvoorbeeld naar zoekwoorden als ‘draadloze koptelefoon.’ Google zal dan meteen deze zoekopdracht scharen als ‘online verkoop’ Maar wie zoekt op ‘beste draadloze koptelefoon 2020’, zal meteen een blog voorgespiegeld krijgen over de beste merken van het jaar.

Daarbij speelt ook content format een belangrijke rol. Content format is vooral belangrijk voor iedereen die content met informatie schrijft. Denk bijvoorbeeld aan een format als een how-to, een opsomming van bepaalde informatie, herschrijven van nieuwsberichten en het maken van recensies. Een voorbeeld van zo’n tekst is bijvoorbeeld ‘de 25 mooiste plekken in Europa.’ In zo’n tekst komen de mooiste plekken aan bod, maar dit werkt als een ‘listicle’. Dat betekent dat het mogelijk is om opsommingen te maken en zo hoger in Google te komen. De blog kan dan afgesloten worden met een Call To Action, ofwel een oproep om zo’n reis te boeken.

Invalshoek (content angle)

Denk ook aan de invalshoek, of wel de content angle van SEO Copywriting. De content angle is het belangrijkste aspect van de content. Het bepaalt namelijk op welke manier een blog zich zal profileren in de zoekmachine. Het bepaalt ook wie de lezer precies is. Daarom is het belangrijk voor het schrijven eerst goed duidelijk te hebben wie de lezer precies is. Het is aannemelijk dat een blogpost met als titel ‘hoe bak ik een ei?’ geschreven is voor iemand die dat nog nooit eerder gedaan heeft. Een sterrenchef zal zo’n zoekopdracht nooit doen.

Hoe creëer je de beste (SEO) content?

Google rangschikt websites op basis van de meest nuttige resultaten. Deze resultaten komt op het meest felbegeerde plekje van de zoekmachine, op de eerste pagina. Toch is het minder eenvoudig op deze pagina te komen dan gedacht. Ten eerste is het belangrijk erbij stil te staan naar welke informatie de bezoeker precies op zoek is. Bijvoorbeeld ‘de beste draadloze koptelefoons 2020’. In zo’n geval is een listicle het artikel dat de meeste bezoekers verwachten. Maar de vraag is dan wel welke producten er in die lijst moeten komen en wat de beoordelingscriteria zijn. Zulke zaken worden meegewogen bij het bepalen van de rang in Google. 

Het is bij zo’n listicle belangrijk na te denken welke producten in zo’n lijst thuis horen. Bijvoorbeeld de AirPods van Apple en de Buds Plus van Samsung. Datzelfde geldt bij een lijst over de beste wintersportgebieden dit jaar. In zo’n listicle zou de bezoeker dan minimaal een paar gebieden in Oostenrijk verwachten.

Google heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat goede links van belang zijn om een goede ranking te krijgen. Het is dus van belang om een goed linkprofiel proberen te realiseren. Dit mag niet te gekunsteld zijn. Het moet hier het liefst gaan om organische links. Dus: wanneer je content maakt, is het slim erbij stil te staan waar je links naartoe kunnen en waar deze vandaan kunnen komen.

Alvorens te beginnen met je SEO Copywriting is het dus slim om te kijken welke backlinks er mogelijk zijn. Dit kan via diverse tools. Een goede analyse is van levensbelang voor de vindbaarheid! Let er wel op: kopieer of herschrijf niet zomaar content van andere websites om hoog te ranken. De kans is groter dat je laag eindigt, omdat er sprake is van een groot deel van dubbele content. Of erger nog: plagiaat. Unieke content is dus belangrijk. 

Bij het zoeken naar relevante bronnen, kom je waarschijnlijk al interessante websites tegen om te benaderen. Mogelijk kun je ze ook verwerken in de vorm van een quote? Dan is er al een eerste goede stap gezet in het realiseren van een relatie en dit vergroot de kans op een link.

SEO Copywriting

De ASMR formule toepassen

Mensen lezen alleen als er informatie in een tekst staat die voor hen van belang is. De meeste mensen lezen een internetpagina niet voor hun plezier. Ze zijn op zoek naar informatie. Het is dus belangrijk om deze informatie over te brengen. De lezer ruilt tijd in voor informatie. Als er een moment komt dat een lezer niet meer geboeid is, klikt hij de tekst weg en is er geen weg meer terug als schrijver. Daarom kan het handig zijn om een tekst aan de hand van de ASMR-fomule op te bouwen.

  • Annotations: Annotatie is van belang bij het schrijven van goede tekst. Dus het maken van notities, gebruik van blockquotes en eventuele call-out boxes, zodat het gemakkelijker is om een tekst te lezen.
  • Short sentences: Korte zinnen en alinea’s scoren beter. Lange zinnen zijn maar moeilijk te lezen. Kies dus overgangswoorden zoals: ‘daarom’, ‘verder’ ‘ten slotte’, et cetera.
  • Multimedia: Plaatjes doen het altijd goed. Dus voeg vooral video’s foto’s en GIF’s toe. Daarmee is het mogelijk de tekst te illustreren, zonder dat er meer woorden bij komen.
  • Read copy: Lees het geschreven stuk nog eens hardop. Op deze manier is het mogelijk erachter te komen welke delen van de tekst slecht lopen.

De PAS formule toepassen

Een goede tekst staat of valt met een goede intro. Een goede intro zorgt ervoor dat de lezer geboeid is en dus de hele tekst uit zal lezen. Dit werkt aan de hand van de PAS formule. Met andere woorden: Problem, Agitate en Solve.

  • Problem: Begin met het uitleggen van het probleem. Bijvoorbeeld: ‘De meeste teksten zijn erg lang en niet fijn om te lezen.’
  • Agitate: Daarna vererger je het probleem. Bijvoorbeeld: ‘Sommige teksten zijn zo lang, dat niemand ze wil lezen.’
  • Solve: Hierna introduceer je de ultieme oplossing. Bijvoorbeeld: ‘Daarom gaan we in dit artikel verder in op hoe je een goede tekst schrijft.’

Schrijf een titel waar mensen op klikken

Een goede titel is het halve werk van SEO Copywriting. Maak een titel niet te zakelijk, maar probeer de lezer meteen te boeien. Bijvoorbeeld door het gebruik van krachtwoorden. Maak van ‘zeven voordelen van sporten’ liever ‘zeven levensveranderende voordelen van sporten.’

Een andere manier is door gebruik te maken van tussentitels. Bijvoorbeeld: ‘de grootste weersveranderingen van de afgelopen 20 jaar (volgens meteorologen).’

Ten slotte is er nog een andere manier: de titel actueel maken. Gebruik niet: ‘De beste vakantielanden.’ Maar: ‘De beste vakantielanden van 2020.’

Schrijven in de taal van de bezoeker

Lezers houden niet van complexe materie. Veel schrijvers trappen in de valkuil: als zij expert zijn in een bepaald onderwerp, gaan ze er meteen vanuit dat de lezer dat ook is. Vaak jaagt dit de lezer alleen maar weg. Als de tekst amper nog te volgen is, dan zal de bezoeker snel afhaken. Dit leidt tot weinig conversie. 

Schrijf daarom op een eenvoudige manier: korte woorden en zinnen, geen moeilijke zinnen en houd het kort en bondig. De bedoeling is immers een goede communicatie met de lezer. De bedoeling van SEO Copywriting is niet om te pochen met al je kennis. Schrijf een tekst in de taal van de bezoeker. Gaat het dus over de laatste modetrends, dan is iets ‘helemaal in’, het ‘komt dit jaar weer terug’ en spreken we van ‘het afmaken van een look.’ Niet iedereen is overal een expert in. Kijk daarom goed wat bekende modebloggers bijvoorbeeld zeggen.

Sterk afsluiten

Ten slotte: sluit sterk af met een goede conclusie. Niemand houdt van teksten waarbij het lijkt alsof er een stuk weggevallen is. Een tekst moet ‘af’ zijn. De beste manier om een tekst af te sluiten is door de lezer aan te sporen iets te doen. Dit betekent niet dat je letterlijk schrijft: ‘koop nu mijn e-book, want dan word je succesvol!’ Een betere manier zou zijn: ‘tien manieren voor een succesvolle onderneming.’ Daarna wek je de interesse van de lezer door te laten zien dat je een oplossing voor het probleem hebt. Je moet ze ervan zien te overtuigen dat een e-book kopen de enige juiste manier is om alle geheimen van het ondernemerschap te leren kennen.

Ten slotte geef je ze nog een extra reden om het e-book te kopen. Bijvoorbeeld omdat je er nu 10 procent korting op geeft. 

Nu weet je hoe je een succesvolle SEO-tekst schrijft! Mocht je nog vragen hebben, laat ze dan gerust hieronder achter.

Meer weten?

Wil je meer weten over content, linkmarketing of andere zoekmachine marketing onderdelen? Met Floris van Vredendaal, de auteur van dit artikel, kun je via hatless.com een vrijblijvende afspraak plannen.

      Vergelijk items
      • Totaal (0)
      Vergelijken
      0