De beslissing is genomen: jullie gaan migreren. Niet naar een ander land, maar naar een ander domein. Omdat je wilt overstappen naar een internationaal .com extensie. Of omdat je wilt overstappen naar een ander platform als Magento 2, Shopify of WooCommerce. Wat je reden ook is, now is the time. Je hele webshop moet worden overgezet, maar één ding wordt vaak vergeten. SEO! Gebruik onze SEO migratie checklists en voorkom een “oh nee, waar is onze Google positie gebleven” moment.
Wat er mis kan gaan met SEO bij migratie
De Google positie die je met je oude webshop hebt behaald is niet vanuit het niets gekomen. Je hebt er hard voor gewerkt om te zorgen dat potentiële klanten je via de zoekresultaten perfect weten te vinden. Als je gaat migreren zonder rekening te houden met SEO, zal je positie verdwijnen. Weg is je opgebouwde historie, je linkwaarde en daarmee bezoekersaantallen en conversies. Ga daarom goed voorbereid een migratie in door middel van onze SEO migratie checklist!
Op naar de voorbereiding van je SEO migratie
Als je al de onderstaande stappen allemaal hebt afgevinkt, pas dan ben je klaar voor het echte werk. Dus wacht nog even met de migratie totdat je onderstaande zaken uit onze SEO migratie checklist hebt opgepakt.
- Zorg voor een goede testomgeving, zodat je zonder problemen alles kan testen wat getest moet worden.
- Maak een overzicht van de huidige posities van al je belangrijkste zoekwoorden, zodat je ze na migratie kan controleren.
- Zet ook gelijk de belangrijkste bestemmingspagina’s voor je organisch verkeer op een rijtje.
- En we blijven nog even overzichten maken. Gebruik Google Analytics en een crawler om je oude URL’s en domeinen in kaart te brengen.
- Nu de overzichten zijn afgerond, moet een goed uitgedachte URL-structuur voor je nieuwe webshop worden gemaakt
- Is dit gebeurd? Dan moeten de oude URL’s worden verhuisd naar de nieuwe dankzij een zogenaamde 301 redirect. En regel legacy redirects voor oude redirects die nog in je systeem staat. Een redirect is een omleiding, zodat je bezoekers niet op een niet-werkende pagina terechtkomen, ook wel bekend als een 404.
- Maar in het geval een bezoeker toch op een 404 pagina terechtkomen, richt deze netjes voor ze in
- Na al het redirecten is het tijd om de laadtijd van je webshop pagina’s te controleren. Ga voor een laadtijd van minder dan twee seconden.
- Het is belangrijk dat alles correct staat op je webshop, dus controleer ook de afbeeldingen, tekst en andere content.
- Om ervoor te zorgen dat Google begrijpt dat er omleidingen zijn gemaakt van oude naar nieuwe url’s, moet de nieuwe XML sitemap in Google Search Console worden geüpload.
SEO migratie checklist klaar? Vergeet de nazorg niet
En, alle tien de stappen afgevinkt? Dan kun je jouw nieuwe webshop officieel migreren. Maar daarmee is het werk nog niet afgelopen. Na de migratie wil je natuurlijk weten of alles goed gaat. Daarom hebben we als bonus ook hier nog een checklist voor samengesteld.
- Check eerst of alle redirects goed werken
- Houd de indexatie van je pagina’s in de gaten via Google Search Console, want alleen op die manier wordt je webshop getoond in de zoekresultaten
- Geef via Google Search console ook een nieuw webadres door bij een domeinwijziging
- Pas nog even je belangrijkste inkomende links aan
- Kloppen je ingestelde doelmetingen nog? Hier kom je achter door je trackings te controleren
- Licht je bezoekers in over je nieuw webshop door Google Ads campagnes te draaien op de branded zoekwoorden waarop je voor de migratie werd gevonden
- Vergeet bij het draaien van campagnes niet om je bestemmingspagina’s en extensies aan te passen.
Met deze twee SEO migratie checklists ga jij zeker weten een succes maken van je migratie. Kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact op met onze SEO specialist Jelle via Tomahawk.nl Dan maken we er gewoon samen een succes van!